Activitats 2015 - Fundació Pallach

Activitats 2015

Activitats > Recull d'activitats

Conferència de la psicòloga Mònica Parejo. 20-01-2015

Conferència molt interessant sobre educació des de l’enfocament i les aportacions del coaching. Els nombrosos assistents a l’acte celebrat al CME de Palafrugell van sortir altament satisfets d’una conferència que va ser molt més un constant intercanvi de parers sobre educació i les moltes lectures que se’n poden fer des de l’òptica que presentà la Mònica Parejo.

I Tertúlies Pallach. Febrer 2015

La Fundació Pallach i el Centre Fraternal han organitzat tres tertúlies que s’han dut a terme  a la Sala Familiar del Centre Fraternal, un lloc emblemàtic de Palafrugell. Les tertúlies han tingut com a tema comú l’educació en un sentit global i en tots els seus àmbits,tant familiar,com educatiu així com en el temps de lleure… La Tertúlia, una reunió informal i periòdica  que  en aquest cas han sigut  tres dilluns del mes de febrer, durant un temps aproximat d’hora i mitja. A  partir de l’experiència familiar i educativa dels convidats/convidades s’ha establert un clima de diàleg  i reflexió entre tots els/les assistents  per debatre, informar, compartir, contrastar idees i opinions .Crec que va ser un bon instrument educatiu que ens va ensenyar  entre altres coses la tolerància i el sentit crític, ens va enriquir i informar dels aprenentatges  de persones de diferents procedències i gremis.
A la primera tertúlia del dilluns 2de Febrer, ens van acompanyar  la Teresa Juvé i l’ Antonia Pallach, vídua i filla d’en Josep Pallach.,amb  l’assistència d’unes 20 persones.
Les seves vivències educatives en uns moments políticament molt difícils per totes dues i en n èpoques diferents, ens van apropar a la importància de la família en la seva educació.
La sort que va tenir la Teresa de néixer en una família que va donar molta importància a l’educació acadèmica en una època difícil i la decisió familiar de portar-la una escola mixta  la va dur a agrair  en molts  moments el seu acompanyament familiar  i educatiu.
La sort i la gratitud  de l’Antònia a la seva família i al seu pare per haver-la acompanyat en el seus anys d’educació acadèmica, la seva adaptació i integració en un altra país, el bilingüisme familiar i l’aprenentatge de la llengua del país on vivia (França) , la sensació que va tenir de no sentir-se  mai estrangera...,. ens va ajudar a parlar i reflexionar sobre la família, l’educació formal, l’escola, la immigració ...
A la segona tertúlia del dilluns 9 de febrer, ens va acompanyar en Joaquim Nadal i en Lluis Zamora, amb una assistència d’unes 40 persones.
En Joaquim Nadal ens va fer un passeig per alguns records de  la seva vida. Era el gran de 12 germans,el seu començament a l’escola de les Carmelites on treballava la seva mare, el pas per un internat, l’arribada a l’ institut, la universitat.... Va donar importància al temps de lleure, el seu pas per l’escoltisme que coincidia amb en Lluis Zamora: a tots dos els va ensenyar valors, donar importància al grup i a la comunitat, aprendre a ser autònoms, a col·laborar desinteressadament, al voluntariat..... Tots aquests valors els han impartit en els seus fills.
Tot fent un petit aperitiu vam  parlar d’aspectes de formació del lleure, de l’aprenentatge més enllà de l’escola, per desprès obrir un temps al torn de paraules on es van encetar temes i moltes preguntes: qui educa i qui ensenya?, els canvis educatius,  la revolució pedagògica dels anys 20,  el paper del voluntariat avui dia, el compromís de les famílies ,  la necessitat de que les institucions subvencionin grups de lleure....
A la tercera tertúlia del dilluns 23 de febrer, ens van acompanyar L’Albert Juanola i en Joan Paguina,  amb una assistència d’unes 20 persones
Un breu passeig pel seu món laboral  lligat al món del suro. Tots dos van coincidir amb la importància de la formació laboral,tots dos es van dedicar a formar, coordinar  i divulgar els seus coneixements en les empreses del suro ,empreses en les que ells hi  treballaven. Van  utilitzar  la frase sempre s’està aprenent, sempre ens cal renovació i sempre quan  transmets coneixements també en  reps. Treballar sense mirar el rellotge
La tertúlia va concloure amb preguntes i afirmacions sobre el món laboral d’avui dia,entre d’altres: la falta de formació que  avui dia donen  les empreses als seus treballadors/es, la dificultat per obtenir un treball i dins de la feina poder  requalificar-se,  la importància de l’esforç per part del treballador/a  i  la importància del compromís, dels valors socials  i de donar formació que ha de tenir l’empresa.
Amb aquesta última tertúlia és va donar per acabat aquest cicle , tot i que segurament se’n  programaran d’altres.