LECXIT (lectura per a l’èxit educatiu)

TRETS DIFERENCIALS DE L’ADAPTACIÓ/RÈPLICA DEL PROGRAMA LECXIT DE LA FUNDACIÓ JOSEP PALLACH, A PARTIR DE L’INICIAT PER LA FUNDACIÓ J. BOFILL

El programa LECXIT (Lectura per a l’èxit educatiu) iniciat i promogut per la Fundació Jaume Bofill té uns trets característics: fomentar el gust per la lectura i millorar la comprensió lectora sobretot d’aquells estudiants de 9 o 10 anys els quals no hi mostren massa interès. I per això es facilita que entitats del territori (biblioteques, centres socials, esplais, AMPA’s, escoles, grups diversos,…) puguin dur-lo a terme.

La Fundació Josep Pallach, a partir dels seus trets fonamentals (fer xarxa) ha promogut un model propi. Es parteix de tres eixos:
1.  MUNICIPI. Implicació màxima de tots els agents del municipi: el propi ajuntament, biblioteca, fundacions, entitats,…
2.  ESCOLES DEL MUNICIPI. Implicació de tots els centres escolars: referents de centre, la pròpia escola com a lloc habitual on fer les sessions del LECXIT fora d’horari escolar, el centre fer la selecció dels possibles candidats, l’escola proposar-ho a les famílies com un ajut extern més i gratuït, lligams referent de cada escola amb el voluntari coordinador respectiu del LECXIT a l’escola,…
3. EL VOLUNTARIAT. Implicació màxima de tots els que potencialment poden intervenir-hi, des dels 17 anys (estudiants de 1r de batxillerat) fins a persones potser molt grans en edat cronològica, però amb el denominador comú de ser entusiastes de la lectura i que tenen ganes de contagiar-ho als destinataris.

La col·laboració, lligams, intercanvi, facilitats per a la formació del voluntariat, etc. entre ambdues fundacions – la Bofill i la Pallach- són una constant. I pensem que el nostre lema “Tothom educa, s’educa tothom; fem xarxa”, amb un programa orientat com aquest es fa més palès que mai.

Un objectiu compartit, dinàmiques totalment col·laboratives i una eficàcia evident, segons avaluació dels resultats, avalen l’orientació del nostre model.

LECXIT-FJP a diferents localitats del Baix Empordà

PALAFRUGELL

BEGUR

MONT-RAS

CALONGE I SANT ANTONI

TORROELLA DE MONTGRÍ

LA BISBAL D’EMPORDÀ

Sant Jordi a Palafrugell. LECXIT-FJP participa a la Lectura continuada de Josep Pla

Els participants del programa LECXIT-FJP de Palafrugell han col·laborat un any més a la Lectura continuada de Josep Pla realitzada al Teatre de Palafrugell el dia 22 d’abril dins les activitats de Sant Jordi.

LECXIT-FJP de Calonge participa a les “Lectures de Primavera”

El passat 12 de maig, dins la programació del Doremifa’n Flors de Calonge, els nens i nenes participants en el programa LECXIT oferiren unes “Lectures de Primavera”. Cada infant va llegir en veu alta un poema que havia treballat amb el seu voluntari i alguns voluntaris també es van animar a llegir algun text. Va ser una bonica experiència per als participants.